Ryanair може відновити польоти в Україну вже до кінця 2023 року
До яких перших європейських міст Ryanair полетить з України?
Усі вони будуть в один день. Але основними містами, з яких ми думаємо почати, будуть, очевидно, Варшава, Краків, Берлін, Франкфурт, Мілан, Рим, Лондон, Брюссель, Амстердам і Париж. Отже, це всі основні міста. І оскільки у нас є літаки, які базуються в цих містах, ми можемо просто розвернути ці літаки на обслуговування Києва та Львова. Це станеться, я думаю, протягом приблизно двох-шести тижнів.
Для чого потрібен підготовчий період 6-8 тижнів, який ви зазначаєте в контексті відновлення польотів з України?
По-перше, тому що нам потрібно буде налагодити продажі місць на рейси. Зазвичай на це потрібно приблизно два тижні, щоб виставити рейси на продаж. А потім ще чотири тижні, щоб заповнити рейси. Це не відбудеться негайно. Адже, я не виключаю, що вихідний трафік з Києва і Львова буде низьким. Я думаю, що вхідний трафік переважатиме. Зазвичай на заповнення рейсів іде три-чотири тижні. Тому що ми повинні змінити сітку польотів. Ті літаки, які сьогодні літають з Лондона до Малаги або з Брюсселя до Мілана чи з Мілана до Варшави – ми маємо перевести на рейси Лондон – Київ або Мілан – Львів, або Варшава – Львів. Тож на скасування цих рейсів знадобиться два тижні. Отже, ми маємо запускати їх щонайменше два тижні. А потім ми їх міняємо. Щоб заповнити літаки, нам потрібно ще близько чотирьох тижнів.
Чи обговорювалось це також на зустрічі з урядовцями і представниками українських аеропортів?
Головним чином ми обговорювали сьогодні, як саме буде перезапущена українська авіаційна сфера. План-максимум: 5 мільйонів пасажирів за перший рік, зростання до 10 мільйонів пасажирів протягом п’яти років. Але все може бути складнішим… Можливо, не вдасться відкрити всю Україну в перший день. Україна працює в цьому напрямку з експертами з Ізраїлю і їх досвідом. Але це може бути не 5 мільйонів пасажирів за перший рік. Можливо, нам доведеться здійснювати меншу кількість рейсів. І тоді нам потрібно працювати з аеропортом, щоб обговорити, чи можемо ми, наприклад, виконувати п’ять рейсів або десять рейсів до Києва. Наразі маємо визначити, які аеропорти нам потрібні, які маршрути будуть в першу чергу. Ми працюємо над тим, щоб спочатку запропонувати маршрути, які вони хочуть (українська влада – ІФ-У).
Таким чином, розглядаємо два плани: один, коли війна закінчиться і все відкриється в один чи два дні. І другий, найбільш вірогідний, згідно з яким ми можемо запланувати невелику кількість рейсів вже наприкінці цього року. Чи можемо ми переконати європейські органи безпеки та українську владу, що польоти будуть безпечними, що вони можуть захистити літак від безпілотників, ракет і тому подібного, як це відбувається в Ізраїлі? Українська влада працює з потрібними людьми, щоб спробувати знову відкрити повітряний простір, але ми нічого не можемо вдіяти, якщо вони не переконають EASA, Європейське агентство з безпеки та страхові компанії, що виконувати обмежену кількість рейсів до Києва і Львова – безпечно.
Одного слова EASA буде достатньо для відкриття неба над Україною?
Так. Я маю на увазі, якщо агентство скаже, що це безпечно, то відповідно немає причин не повернути авіаперельоти в Україну. Ми були другою за величиною авіакомпанією в Україні перед повномасштабним російським вторгненням. І коли це відійде в минуле, ми маємо намір стати найбільшою авіакомпанією в Україні, оскільки ми маємо літаки. Ми можемо продавати квитки через сайт, швидко заповнюючи рейси в Україну. Літаки «Міжнародних авіаліній України» (МАУ), до прикладу, застрягли на землі. Вони всі потребуватимуть проходження певних процедур з обслуговування перед тим, як зможуть повернутись у повітря. Усі наші літаки в гарному експлуатаційному стані.
Все, що нам потрібно зробити, - це повернути їх в Україну. Ми зацікавлені у співпраці з українськими аеропортами, зокрема з аеропортами «Бориспіль» і «Львів», і ми хочемо розпочати не зволікаючи.
Певно, в цьому списку також аеропорт «Одеса», чи не так?
Ми не впевнені щодо пошкоджень, яких зазнав аеропорт. Сьогодні вони нам сказали, що не зазнали жодної шкоди. Тож як тільки аеропорт «Одеса» буде відкритий, ми туди полетимо. Це дуже важливо. Як сказав пан Кубраков – важливо показати людям, що майбутнє є. Ми повинні показати нашим людям, що коли війна закінчиться, буде відбудова. Вони зможуть повернутися до життя, яким воно було. І от що ми можемо – організувати недорогі рейси по всій Європі. І що більш важливо – відкрити шлях для об’єднання мільйонів українських родин, розділених війною.
Навряд чи це можливо до закінчення російських обстрілів, чи я не до кінця правильно розумію?
Навпаки, це можливо. Подивіться, що робить ізраїльська влада. Ми (Ryanair – ІФ-У) працюємо в Ізраїлі та за його межами. Летимо в аеропорт Тель-Авів. Час від часу із Західного берега лунають ракети, а ХАМАС запускає ракети. Отже, все можливо. Але потрібно переконати європейські органи безпеки, що виконання польотів буде безпечним. Влада повинна показати, що вони можуть захистити рейси, які прямують до Києва та Львова, тому що без цього органи безпеки та страхові компанії не дозволять здійснювати рейси. Україна має продемонструвати, що вона безпечна і може захистити авіарейси. Якщо вони зможуть це зробити, тоді європейці скажуть, що це безпечно – і ми повернемося буквально протягом шести тижнів.
Повне інтервʼю