Коронавірус. Як рятувати авіа?
Віктор Довгань
Радник міністра інфраструктури України
Якщо нічого не робити, експерти оцінюють втрати галузі в 10 млрд грн в першому кварталі 2020-го
Призупинення регулярного авіасполучення, закриття державних кордонів та інші заходи, яких вживають у багатьох країнах задля боротьби з поширенням коронавірусу COVID-19, спричинили катастрофічне зменшення обсягів повітряного руху. Від цієї ситуації потерпають усі учасники авіаційного ринку. Вперше за майже 30 років українське небо фактично спорожніло — в авіації сьогодні надзвичайні виклики.
У зв’язку з прийняттям рішення РНБО та Кабінету Міністрів України щодо призупинення регулярного пасажирського повітряного сполучення з 17 березня по 3 квітня 2020 року, в авіаційної галузі країни виникла критична ситуація, що потребує термінового втручання державних органів. Падіння обсягів авіаруху за добу 18 березня 2020 року порівняно з цією ж датою 2019-го становить 58%. Зокрема, внутрішні польоти знизились на 56%, міжнародні - на 66%, а транзит — на 45%. Після повернення громадян України спецрейсами ми очікуємо падіння до 90%, а це фактично відсутність пасажирських авіаперевезень.
Міжнародні аеропорти «Бориспіль» та «Львів» втратили 98% доходів та практично припиняють операційну діяльність, очікується річне падіння пасажиропотоку на 32% порівняно з 2019-м.
Ситуація ускладняється тим, що значна частина авіаперевізників не в змозі сплачувати заборгованість (близько 800 млн грн). Сьогодні вживаються надзвичайні заходи для скорочення витрат: законсервовані термінал Д в аеропорту «Бориспіль» та основні об'єкти інфраструктури, скорочуються витрати на підтримання інфраструктури (прибирання, енергоспоживання, споживання палива, поточні ремонти тощо), 75% персоналу відправлено у відпустки.
Втім, зусиль державних аеропортів недостатньо для виходу з критичної ситуації. Уряду потрібно вживати негайних заходів, а саме:
1. Надання поворотної фінансової допомоги міжнародним аеропортам «Львів» та «Бориспіль», державному підприємству обслуговування повітряного руху «Украерорух».
2. Надання стабілізаційних кредитів українським авіаперевізникам з метою погашення заборгованості перед державними аеропортами «Бориспіль» та ДП «Украерорух».
3. Прийняття рішення про відстрочення на 90 днів сплати податків, зборів (в тому числі податку на доходи фізичних осіб), єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) підприємствам авіаційної галузі.
4. Термінове затвердження фінансового плану міжнародного аеропорту «Бориспіль» на 2020 рік, оскільки це є умовою державних банків для отримання нових кредитів та перенесення строків погашення існуючих кредитів.
5. Відміна застарілих нормативних актів, які суперечать міжнародним стандартам фінансової звітності, пункт 13 Постанови КМУ щодо обов’язку державних підприємств подавати звіт про фінансовий стан підприємств у недостовірному вигляді (без врахування резерву сумнівних боргів).
6. Зменшення рівня відрахування частини чистого прибутку (доходу) державними підприємствами авіаційної галузі до 30% для реалізації концепції розвитку без фінансування з держбюджету.
7. Прийняття законопроекту про застосування нульової ставки податку на додану вартість до авіаперевезень у внутрішньому сполученні.
Якщо нічого не робити, експерти оцінюють втрати галузі в 10 млрд грн в першому кварталі 2020-го (авіаперевізників, аеропортів, хендлінгових служб, аеронавігаційний провайдер). Ми маємо об'єднати зусилля, щоб запобігти перетворенню України в білу пляму на авіаційній карті Європи та світу.
https://nv.ua/ukr/opinion/koronavirus-v ... 77594.html