Коронавірус і цивільна авіація
- Sentry
- модератор
- Повідомлень: 10224
- З нами з: 12 грудня 2011, 12:10
- Звідки: KBP, MEL
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
США требуют по $1485 за билет на эвакуационный рейс из Марокко в США. А МАУ продает билет на рейсы из НЙ в Киев всего по $500+. Как говорится, почувствуйте разницу.
- Вкладення
-
- Evacuation-Flights.png (46.37 Кіб) Переглянуто 4620 разів
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Так МАУ просило живі гроші, а тут лише хрестик поставити)
-
- A380
- Повідомлень: 1176
- З нами з: 16 жовтня 2011, 16:20
- Звідки: Україна
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Я так розумію, різницю в доходах і добробуті з американцями вже порівнювати не треба, щоб робити такі висновки?
Re: Коронавірус і цивільна авіація
А государство разве не доплачивает АК за эвакуационные рейсы?
- Sirko Production
- Airbus A319
- Повідомлень: 290
- З нами з: 04 березня 2020, 14:59
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Чесно зізнаюсь, що так, працюю над новим матеріалом))North_West писав: ↑22 березня 2020, 23:29Сірко, вы информацию для своего нового видео собираете?Sirko Production писав: ↑22 березня 2020, 19:22Я розумію.АндрейМ писав: ↑22 березня 2020, 19:19 Sirko Production, кожна авіакомпанія зобов'язана повернути Вам кошти за квиток у разі скасування рейсу. Ваучер є лише однією з опцій (яку авіакомпанії проштовхують, адже живі гроші їм самим потрібні). Дзвоніть, пишіть і вимагайте гроші, а не ваучери, якщо ваучери Вам не потрібні.
Просто два приклади, KLM - інформація про повернення коштів відсутня. LOT - на сайті запропонував всі варіанти, в т.ч. повернення коштів і одразу сказав що робити щоб їх повернути.
Саме через це цікавлюсь досвідом інших, адже компанії як ви зауважили все ж бажають залишити живі гроші для підтримання власної життєдіяльності))
Але, також, чому я так цим питанням цікавлюсь, у мене є перельоти на травень-липень з Wizzair, LOT та SkyUp, тому, шукаю відгуки від всіх хто мав комунікацію, і як успішно все проходило. Тобто краще готувати себе на прикладі досвіду людей що вже зіштовхнулись з цим)
Re: Коронавірус і цивільна авіація
В мене виникло питання: екіпажі МАУ після евакуаційних рейсів відправляють на самоізоляцію на два тижні. А в решті компаній теж таке є, чи там безліміт на контакти з потенційними хворими?
Re: Коронавірус і цивільна авіація
SkyUp заявили, что своих не отправляют. Было заявление после эвакуационного рейса из Венеции. А потом фоточка пилота появилась, который в обычной тряпчатой масочке с рисунком, которая не защищает.
-
- Airbus A318
- Повідомлень: 30
- З нами з: 03 квітня 2016, 21:26
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
In case somebody needs for chargeback letters, here are the General condition of carriage for LH and LX that refuse cash refunds on cancelled flights:
1) for LH ticketed itineraries (does not have to be LH flights; what matters is a etix number that starts with 220), from page 17 (relevant articles: 10.2.1, 10.2.1.1 and 10.8 that states that "refunds for tickets paid for with credit cards can only be credited to credit card accounts originally used for the ticket purchase." So, vouchers, per se are illegal according to LH T&C: https://www.lufthansa.com/content/dam/l ... %20_EN.pdf
2) for LX ticketed itineraries (etickets on 724 stock), article 10.1.3, 10.2.1, 10.2.2: https://www.swiss.com/ch/EN/terms-condi ... article-10
3) for OS ticketed itineraries (etickets on 257 stock): articles: 9, 10.1.2, 10.4.2: https://www.austrian.com/Info/LegalRegu ... g=en&cc=UK
4) EC 261/2004, article 8/1(a) "passengers shall be offered...reimbursement within seven days... of the full cost of the ticket at the price at which it was bought" https://eur-lex.europa.eu/resource.html ... format=PDF The means of reimbursement is governed by Article 7/3 that lists these "electronic bank transfer, bank orders or ban kcheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services." Vouchers are ONLY with the signed agreement of the passenger.
And this one: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Hope it helps. And sorry for writing in ENG. I don't have access to other keyboard.
1) for LH ticketed itineraries (does not have to be LH flights; what matters is a etix number that starts with 220), from page 17 (relevant articles: 10.2.1, 10.2.1.1 and 10.8 that states that "refunds for tickets paid for with credit cards can only be credited to credit card accounts originally used for the ticket purchase." So, vouchers, per se are illegal according to LH T&C: https://www.lufthansa.com/content/dam/l ... %20_EN.pdf
2) for LX ticketed itineraries (etickets on 724 stock), article 10.1.3, 10.2.1, 10.2.2: https://www.swiss.com/ch/EN/terms-condi ... article-10
3) for OS ticketed itineraries (etickets on 257 stock): articles: 9, 10.1.2, 10.4.2: https://www.austrian.com/Info/LegalRegu ... g=en&cc=UK
4) EC 261/2004, article 8/1(a) "passengers shall be offered...reimbursement within seven days... of the full cost of the ticket at the price at which it was bought" https://eur-lex.europa.eu/resource.html ... format=PDF The means of reimbursement is governed by Article 7/3 that lists these "electronic bank transfer, bank orders or ban kcheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services." Vouchers are ONLY with the signed agreement of the passenger.
And this one: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Hope it helps. And sorry for writing in ENG. I don't have access to other keyboard.
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Ваучеры не являются незаконными. Здесь речь идет о том, что вернуть могут только на кредитную карту, которую использовали для покупки, а не на какую-то иную карту. Предложить ваучер, да еще и с хорошими условиями, они могут, а навязать эту опцию - нет, но если пассажир платил кредиткой, то получить возврат на другую карту он не сможет.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 15:22
1) for LH ticketed itineraries (does not have to be LH flights; what matters is a etix number that starts with 220), from page 17 (relevant articles: 10.2.1, 10.2.1.1 and 10.8 that states that "refunds for tickets paid for with credit cards can only be credited to credit card accounts originally used for the ticket purchase." So, vouchers, per se are illegal according to LH T&C: https://www.lufthansa.com/content/dam/l ... %20_EN.pdf
Я думаю, мы скоро увидим много увлекательных предложений с ваучерами, чтобы не расставаться с кэшем.
- Sentry
- модератор
- Повідомлень: 10224
- З нами з: 12 грудня 2011, 12:10
- Звідки: KBP, MEL
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Чтобы это значило? Я думал, граница и так закрыта уже давно, и с целью туризма, и с целью работы\учебы и т.д.«Также с 12:00 24 марта будет запрещен вылет пассажиров с целью туризма. Извините за неудобства, но это вынужденная мера для предотвращения распространения коронавируса», — добавил Криклий.
-
- Airbus A318
- Повідомлень: 30
- З нами з: 03 квітня 2016, 21:26
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
This is not correct. Vouchers as a means of refund cannot be used according to LH T&C, at least according to thr T&C that are currently in place.
Vouchers as a means of an item that hold monetary value to be used by a customer can be used only for: 1) issuing gestures of good will (service-related compensation, e.g.: non functioning IVOD, malfunctioning seat); and 2) to issue compensation in line with EC 261/2004 (and only compensation on condition that the passenger agrees to this. This being said, EC 261/2004 does allow vouchers to be used to issue refunds for cancelled flights, but LH T&C do not. That's why LH does not issue vouchers for refunds of tickets that were paid with credit card as there are some gray zones in cases when a credit card holder is not a passenger).
Vouchers as a means of an item that hold monetary value to be used by a customer can be used only for: 1) issuing gestures of good will (service-related compensation, e.g.: non functioning IVOD, malfunctioning seat); and 2) to issue compensation in line with EC 261/2004 (and only compensation on condition that the passenger agrees to this. This being said, EC 261/2004 does allow vouchers to be used to issue refunds for cancelled flights, but LH T&C do not. That's why LH does not issue vouchers for refunds of tickets that were paid with credit card as there are some gray zones in cases when a credit card holder is not a passenger).
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Вы, конечно, можете считать, что "This is not correct", но меня Вы этим не переубедите.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 17:48 This is not correct. Vouchers as a means of refund cannot be used according to LH T&C, at least according to thr T&C that are currently in place.
Vouchers as a means of an item that hold monetary value to be used by a customer can be used only for: 1) issuing gestures of good will (service-related compensation, e.g.: non functioning IVOD, malfunctioning seat); and 2) to issue compensation in line with EC 261/2004 (and only compensation on condition that the passenger agrees to this. This being said, EC 261/2004 does allow vouchers to be used to issue refunds for cancelled flights, but LH T&C do not. That's why LH does not issue vouchers for refunds of tickets that were paid with credit card as there are some gray zones in cases when a credit card holder is not a passenger).
Для Люфтганзы не является новинкой предлагать кредит для будущего использования, например, на североамериканских рынках по невозвратным тарифам. В принципе, они и в Европе сейчас тоже самое делают - In case your flight is cancelled, your Lufthansa ticket remains valid and can be used at a later stage. Слова "ваучер" и нет, вроде. Просто, этой суммой можно будет воспользоваться в будущем по номеру билета. Было бы странным, если бы они практиковали это вопреки своим T&Cs (кстати, прямого запрета на такие кредиты для будущего использования я так и не нашел). Ничто не запрещает держать билет "живым" вместо того, чтобы осуществить возврат на кредитку. Но ничто и не требует предлагать только такой вариант.
Re: Коронавірус і цивільна авіація
20-го березня мені таки вдалося прорватися із Осаки до Мюхену з Finnair через Хельсінки. Рейс майже пророжній (дивись фото). На початку польоту зробили об'яву що сервіс обмежений у звязку з надзвичайною ситуацією. Фото обіду додаю, вибір був з двох блюд, перед посадкою давали за рис з овощами без альтернатив. Напої під час польоту без обмежень. Аеропрот Хельсінки майже порожній у нашенгенській зоні. У шенгені якесь дуже неквапливе життя іде. Проте багато кавярень зачинено, а у тих барах що відкриті не починаують нових кегів - кажуть скоро може закриємось зовсім. З понеділька рейси Хельсінки Осака відмнено, тому на 20-го квітня шукаю альтернативу.fisik писав: ↑19 березня 2020, 03:26 У ці непрості часи кров з носу маю летіти із спокійно-виваженої Японії до буремно-панічної Європи. Мав рейс Finnair з Осаки до Мюнхену через Хельсінки на 2-ге квітня. У вівторок через швидкий та, головне, непередбачуваній розвиток ситуації у Європі таки вдалося змінити бронювання он-лайн (приблизно із 50-ї спроби) на 23-те березня (кол-центр, та всі он-лайн чати лежать). Вчора ввечері отримав повідомлення на пошту, що рейс скасовано і нічого запропонувати вони не можуть - пропонують або повернення, або самому зробити перебронювання он-лайн. Проте друге перебронювання неможливо у їхній системі. Сьогодні зранку вирішив поїхати до аеропорту щоб вирішити щось на масці. Після довгих перевірок та спілкування із Хельсінки по Ватсапп сказали що все ОК до Німеччини мене пропустять, але сьогодні відмінено рейс Хельсінки Мюнхен. Перебронювали на завтра, та попередили що можуть знов бути зміни.
Далі буде....
-
- Airbus A318
- Повідомлень: 30
- З нами з: 03 квітня 2016, 21:26
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
I am not trying to convince you. I am pointing out to the statement that is not correct. For NA flights, these are not vouchers but EMDs that are required by FAA even for NONREF tix as there all tix retain their fare base value, which is not the case in Europe, where NONREF means nonref. This is also why LHG disabled the option to get refunds for TAs via the BSP links, which already alerted IATA.АндрейМ писав: ↑23 березня 2020, 18:32 Вы, конечно, можете считать, что "This is not correct", но меня Вы этим не переубедите.
Для Люфтганзы не является новинкой предлагать кредит для будущего использования, например, на североамериканских рынках по невозвратным тарифам. В принципе, они и в Европе сейчас тоже самое делают - In case your flight is cancelled, your Lufthansa ticket remains valid and can be used at a later stage. Слова "ваучер" и нет, вроде. Просто, этой суммой можно будет воспользоваться в будущем по номеру билета. Было бы странным, если бы они практиковали это вопреки своим T&Cs (кстати, прямого запрета на такие кредиты для будущего использования я так и не нашел). Ничто не запрещает держать билет "живым" вместо того, чтобы осуществить возврат на кредитку. Но ничто и не требует предлагать только такой вариант.
Anyway, moving on. The main point of the discussion was to guide/assist those who do not want vouchers and want to proceed with full refund.
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Вы знаете, это называется "same shit" для целей нашего обсуждения. Ваше "pointing out to the statement that is not correct" само является некоректным. Не стоит быть настолько безапелляционно уверенным в своей правоте. Если Вас смутило слово "ваучер", то надо было так и написать - было же понятно о чем в этой ветке мы ведем речь, хоть мы и упрощаем понятия и не следуем терминологии ИАТА. Это форум любителей.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 18:47 I am not trying to convince you. I am pointing out to the statement that is not correct. For NA flights, these are not vouchers but EMDs that are required by FAA even for NONREF tix as there all tix retain their fare base value, which is not the case in Europe, where NONREF means nonref. This is also why LHG disabled the option to get refunds for TAs via the BSP links, which already alerted IATA.
Только зачем Вы повторили за мной, что Лютфганза чудесно это практикует в Северной Америке, где невозвратные билеты сохраняют value (и причем здесь FAA?). Я об этом уже знал.
Давайте в таком случае оперировать правильной терминологией, раз для Вас это принципиально. LH не предлагает ваучеры, как мы их понимаем буквально, а предлагает сохранить value билета для использования в будущем. T&Cs об этом молчат, то есть не запрещают. А советы в получении живых денег, а не кредита на будущее, будут оценены. Но пока что ясно одно - предлагать воспользоваться стоимостью билета T&Cs не запрещают.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 18:47Anyway, moving on. The main point of the discussion was to guide/assist those who do not want vouchers and want to proceed with full refund.
-
- Airbus A318
- Повідомлень: 30
- З нами з: 03 квітня 2016, 21:26
- Контактна інформація:
Re: Коронавірус і цивільна авіація
Because it is FAA and DOT that rules out about the value for NA etix, and is only applicable for PNR that start in US.
RE: voucher: please consult here: https://translate.google.com/translate? ... .0.99c6d42
RE: voucher: please consult here: https://translate.google.com/translate? ... .0.99c6d42
Re: Коронавірус і цивільна авіація
No, they do not. The FAA has nothing to do with commercial aspects at all, and the DOT does not require for non-refundable tix to retain value. It only requires free cancelations within 24 hours since purchase. The retaining of value is a practice established by U.S. based carriers that European carriers also had to follow to be competitive.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 19:30 Because it is FAA and DOT that rules out about the value for NA etix, and is only applicable for PNR that start in US.
Yeah, again, same shit - value/voucher. We know what they mean. There will be no voucher but the value will be retained and attached to the ticket number.made_in_ukraine2 писав: ↑23 березня 2020, 19:30RE: voucher: please consult here: https://translate.google.com/translate? ... .0.99c6d42
And more importantly - Refund is allowed but will not be handled / processed until further notice.
Re: Коронавірус і цивільна авіація
У мене був квиток з Мюнхену у Японію на 4-9 квітня. Спочатку зворотній рейс перенесли у інший аеропорт, прибуття у Цюрих, потім навіть цей рейс скасували і зворотній рейс не показувався зовсім.Sirko Production писав: ↑22 березня 2020, 15:24 Шановні форумчани, буду дуже вдячним якщо поділитесь власним досвідом(кейсами) успішного/не дуже спілкування з авіакомпаніями якщо ваші плани на авіаперельоти припадали на період обмежень у зв'язку з пандемією.
Я пробував зв'язатись зі службою підтримки приблизно з 9 по 20 квітня - безрезультатно, усі канали перевантажені.
Потім онлайн через кабінет користувача відмінив квиток (купував через сайт LH), мені прийшов електронний лист про скасування - але у онлайн кабінеті та LH app бронювання продовжувало висіти.
Як на диво сьогодні поталанило зв'язатися телефоном за пару хвилин через "LH Service" app - буквально через пару хвилин очікування. Попросив скасувати квиток та повернути гроші. Мене чомусь спитали - чи хочу я повернути повну суму. Я дуже здивувався, сказав що так - але досі не розумію чому у мене це питали... Треба було поцікавитись. Хіба хто погодиться отримати лише половину?
Зате я запитав чи бачать вони ту відміну квитка що я робив пару днів назад - сказали що ні, не бачать.
Щось там у них мабуть не зовсім чисто працює зараз.
Обіцяли за 10 днів повернути гроші на картку.
Хто зараз онлайн
Зараз переглядають цей форум: Google [Bot] і 27 гостей