Цікава подія в розрізі минулорічного зрадосрачу Бориспіль - Ryanair:
Як ви знаєте, аеропорт Амстердаму роки тому домовився з навколишніми муніципалітетами про обмеження кількості зльотів-посадок до 500 тис. на рік. На той час така цифра здавалася прийнятною. Але швидке зростання ринку авіаперевезень в Європі призвело до того, що зараз аеропорт вже на межі свого розвитку. Минулого року було виконано більш ніж 498 тис. Тобто, далі розвиватися нема куди, а це дуже погано для аеропорту, який потенційно після Брекзіту буде найбільшим в ЄС (зараз на 3-му місці, але обжене Де Голя вже цьогоріч). Крім того, бізнес стратегія уряду Нідерландів позиціонує Схіпхол, як глобальний пересадочний вузол, а Амстердам, як глобальне місто, де вигідно розміщувати виробництво і офіси транснаціональних корпорацій. Для цього, наприклад, уряд лобіює появу United States border preclearance, що переманить транзитний трафік в США у інших аеропортів. Ну і не забуваємо про KLM (найстаріша нині діюча а/к), які з одного боку змагаються за свою частку на глобальному ринку, з іншого не хочуть ставати голландським придатком Air France з усіма можливими негативними наслідками. Одним словом - аеропорт повинен розвиватися і розвиватися саме як хаб, це консенсусна думка уряду, аеропорту, базового перевізника і місцевої бізнес еліти.
Але як це зробити, щоб не вилізти за обмеження в 500тис зльотів посадок? Уряд вирішив, що краще од усього буде перевести деякі рейси в інший аеропорт, а слоти, що звільняться можна буде використати для розвитку саме за хабовою моделлю. Управляючій компанії Schiphol Group якраз належить невеликий аеропорт Лелістад в провінції Флеволанд. Це новостворена в ХХ сторіччі провінція на відвойованих у Північного моря землях. Аеропорт Лелістаду знаходиться на відстані 50км від кільцевої дороги Амстердаму, туди йде швидкісна автотраса А6, містечко Лелістад (не аеропорт) має хороше залізничне сполучення із Амстердамом, Утрехтом, північними провінціями. Зараз цей аеропорт використовується лише як General Aviation airport. Там є декілька льотно-спортивних шкіл, де можна за двозначну суму в євро півгодини політати на Цесні з інструктором (навіть дають покерувати) над полдерами. А ще в аеропорту є музей голландської авіації: репліка старої будівлі Схіпхолу часів світанку авіації, Ан-2, кілька військових літаків, перші військові Фокери часів Першої Світової (репліка Fokker Dr.I Червоного Барона, наприклад), пенсіонер-Боїнг-747, екскурсію по якому веде один з колишніх стюардів, загалом, дуже цікавий музей. Але от терміналу, який здатний буде прийняти велику кількість пасажирів нема. Його зараз лише спроектували (див. в темі про "Будівництво терміналів", я рендери там викладав). Голландці, взагалі то, дуже швидко все будують, тому проблем з відкриттям не очикується (це вам не німці, хе-хе). Планується, що аеропорт почне працювати з 2020 року , хоча раніше озвучували 2019 рік, але юридично не встигали все оформити - потрібно багато дозволів в тому числі вже й від муніципалітетів навколо Лелістаду. Отже, в 2020 планується максимально 4 тис. зльотів/посадок, в 2021 - 7 тис, в 2022 - 10 тис. і так поступово вийти на цифру в 45 тис. зльотів/посадок.
Це все добре, але хто захоче переходити з найбільшого аеропорту ЄС в якусь діру за 50км від столиці серед тюльпанів і картопляних полів? Зрозуміло, що добровільно важко буде переконати авіакомпанії перейти в провінційний аеропорт із столичниого. Амстердамський аеропорт дуже добре сполучений із містами Рандстаду (конгломерація міст в центрі Нідерландів, куди входять Амстердам, Роттердам, Утрехт, Гаага, Ляйден та ін.), станція Нідерландських Залізниць знаходиться просто в терміналі (під ним по суті). Доїхати в центр міста коштує 4.30 євро і 13-17 хвилин. Для порівняння дістатися з Лелістаду до центральної станції Амстердаму буде коштувати туристу 10.20 євро, а найшвидший потяг їде 40 хвилин. До залізниці теж потрібно якось дістатися, лінії в аеропорт нема і, начебто, не планується. Тобто переводити потрібно буде ледь не силоміць. За яким же критерієм уряд збирається це зробити?
В результаті гарячих дебатів (в Україні це назвали б лобіюванням національного перевізника) в уряді вирішили, що зі Схіпхолу в Лелістад переведуть рейси, частка трансферних пасажирів на яких менше 10%. Це, на думку урядовців, кращий критерій, ніж пункт відправлення (раніше збиралися переводити курортні напрямки). Авіакомпанії і неформальні консультації з Брюсселем переконали уряд на користь "правила 10%". Пріоритет при розподілі слотів в новому аеропорту отримають компанії, які літають в пікові години зі Схіпхолу зараз. В якості матеріального стимулу переїхати в новий аеропорт уряд планує дозволити компаніям продавати свої слоти в Схіпхолі на вторинному ринку. Це дозволить Схіпхолу розвиватися.
Оскільки добровільно-примусова природа ринкового регулювання може призвести до судових позовів на рівні ЄС уряд вирішив заручитися підтримкою Брюсселю. Вчора, 12 липня пропозиції голландської сторони надійшли на розгляд єврочиновників. У них є 6 місяців, щоб висловити свою думку. Залишається сподіватися, що уряд зможе продавити свою стратегію розвитку "на благо міста і всіх амстердамців"(с)
Навіяно:
https://www.upinthesky.nl/2018/07/13/lo ... n-brussel/
п.с. Я розумію, що МАУ - не KLM і їхня маршрутна мережа наврядчи колись зрівняється, але ж і Бориспіль - не Схіпхол. Останній будували з розрахунку на хабову модель, а Бориспіль будувався поспіхом під Євро, ще й не чистими на руку ділками з мафіозного оточення колишнього президента, але все ж показово, що в країні, яка однією з перших збудувала успішне ринкове капіталістичне суспільство уряд вдається до протекціоніських заходів, щодо базової а/к, щоб прибрати бар'єри для її розвитку і убезпечити позиції країни в глобальному світі.