Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Загальний авіафорум
Аватар користувача
alex.s
A380
Повідомлень: 3455
З нами з: 04 липня 2017, 09:22
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення alex.s »

katso писав: 15 січня 2022, 21:52
Sentry писав: 15 січня 2022, 21:28 - причина для посадки была объективной, а не придуманной
Ну как сказать - пишут вот что "Emergency services found no trace of fire, heat or smoke" - http://avherald.com/h?article=4f31740c&opt=0
И кстати первый коммент там пишет что по факту самолет словацкий - Air Explore 738 (Slovakia)
Ну, не повезло батьке, что через Минск не летел Райян. И финт на борту не прошел бы. Пришлось подсказывать пилоту, куда сесть.
Аватар користувача
Dormice
A380
Повідомлень: 1177
З нами з: 11 серпня 2012, 12:43
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Dormice »

США висунули офіційні звинувачення в повітряному піратстві представникам режиму в Білорусі, причетних до інциденту з примусовою посадкою літака Ryanair у травні 2021 року, коли був арештований опозиційний журналіст.
Про це йдеться в повідомленні Офісу прокурора південного округу штату Нью-Йорк
https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3 ... nikiv.html
Аватар користувача
chukinson
Airbus A340
Повідомлень: 738
З нами з: 13 лютого 2014, 10:33
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення chukinson »

А каким боком там США?
Montana
Airbus A319
Повідомлень: 168
З нами з: 09 лютого 2019, 22:19
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Montana »

Воздушное пиратство - международное преступление
Аватар користувача
katso
Airbus A340
Повідомлень: 919
З нами з: 11 листопада 2015, 13:44
Звідки: IEV
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення katso »

А что это за Ан12 с Болгарии летит?
Вкладення
1.jpg
Аватар користувача
mischko
A380
Повідомлень: 11281
З нами з: 15 листопада 2013, 14:12
Звідки: AMS
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення mischko »

katso писав: 21 січня 2022, 15:57 А что это за Ан12 с Болгарии летит?
Скоріша за все це російський військово-транспортний борт, який злетів з авіабази Граф Ігнатьєво (10км на північ від Пловдиву).
Це єдина в Болгарії база винищувачів. Там базуються в тому числі і болгарські МиГ-29.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graf_Ignatievo_Air_Base
МОСКВА, 30 сентября. /ТАСС/. Российская самолетостроительная корпорация "МиГ" (входит в ПАО "ОАК" госкорпорации "Ростех") в рамках контракта досрочно поставила комплектующие для поддержания исправности парка самолетов МиГ-29 ВВС Болгарии. Об этом сообщили журналистам в четверг в пресс-службе корпорации.
https://tass.ru/armiya-i-opk/12541439
СОФИЯ, 12 ноября 2021, 17:32 — REGNUM Два истребителя МиГ-29, прошедшие полный капитальный ремонт в России, пополнили действующий авиапарк военно-воздушных сил Болгарии. Об этом 12 ноября сообщила софийская газета «24 часа».
https://regnum.ru/news/it/3421845.html


Можливо, треба було довезти якісь запчастини, забрати техніків і т.д.
Аватар користувача
Sentry
модератор
Повідомлень: 10223
З нами з: 12 грудня 2011, 12:10
Звідки: KBP, MEL
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Sentry »

На Avherald еще 18 января опубликовано описание репорта ICAO по этому событию. Рекомендую читать полностью, много текста - https://avherald.com/h?article=4e7d7208/0000&opt=0
The report concludes (quoted in its entirety):

5.1. As stated in paragraph 3.1 e) of its Terms of Reference, the FFIT was expected to “identify pieces of information potentially missing and that would be necessary to complete the investigation”. As indicated in paragraph 1.5 above, some specific information, including critical information indicated in the Analysis section of this report as highlighted below, was requested but not made available to the Team. Considering the above, the Team’s conclusions below are based exclusively on the information availed to it as of the time of this report.

5.2. According to the authorities of Belarus, a first email was received at 09:25 UTC (12:25 local) followed by a second email at 09:56:45 UTC (12:56:45 local), both containing identical information about the bomb threat. On the other hand, information obtained from Switzerland through the authorities of Lithuania shows that only the second email was sent to Minsk Airport at 09:56:45 UTC (12:56:45 local). The FFIT was not able to verify that the first email was effectively received at 09:25 UTC (12:25 local) as the authorities of Belarus did not provide logs of the email server airport.by nor the email files containing the threat messages saved in their original format including their metadata, citing their erasure in accordance with their data retention policy. The receipt of the first email is crucial to explain the basis for the communication of the bomb threat by Minsk ACC to the flight crew, which occurred at 09:30:49 UTC (12:30:49 local). In the absence of the first email, it could be presumed that the information about the bomb threat would have been obtained by the authorities of Belarus by other means, which the FFIT could not establish. If the first email was in fact received at Minsk Airport, the diversion of the flight to Minsk Airport could be considered to be a tenable option in view of the circumstances.

5.3. The FFIT could not corroborate the information provided by the authorities of Belarus regarding the transmission by phone of the contents of the threat email from airport personnel to Minsk ACC personnel leading to the notification of the threat to RYR 1TZ. As cellular phone records of the personnel involved documenting the time and duration of the calls and person or entity contacted were not made available, those statements could not be supported by evidence.

5.4. As neither a bomb nor evidence of its existence was found during pre-departure screening in Athens Greece and after various searches of the aircraft in Belarus and Lithuania, it is considered that the bomb threat was deliberately false. Knowingly communicating false information which endangers the safety of an aircraft in flight is an offence under Article 1 (1) (e) of the Montréal Convention. The Team was unable to attribute the commission of this act of unlawful interference to any individual or State.

5.5. The FFIT was neither able to meet with, nor interview the Minsk ACC controller who was assigned to the RYR 1TZ flight. The authorities of Belarus informed the Team that this individual did not report for duty after his summer leave and that they had no information on his whereabouts and no way to contact him.

5.6. The authorities of Belarus did not provide the FFIT information demonstrating that attempts were made to contact the Operator (RYR or RYS) for the purposes of meeting the obligations contained in Annex 11, 2.24.3 and Belarus ATM Aviation Regulations, 15.12.9. to exchange information with the operator or its designated representative.

5.7. Communications could not be established between the flight crew and the OCC during the flight when such communications would have been necessary in line with the operator's procedures. Had such communications between the flight crew and the OCC been established it would have impacted the course of events.

5.8. Video recordings from cameras located adjacent to aircraft parking stand 1 and inside the terminal which could have shown certain significant activities regarding the processing of passengers from the point of disembarkation and in the terminal building were not provided to the FFIT. Although short extracts of the said video recordings had been used in a documentary type video that was shared with the Team, the authorities of Belarus explained that not all recordings were available due to the length of time that had elapsed since the event. The FFIT was not provided with a satisfactory rationale to explain why records had not been preserved considering that criminal and other investigations in respect of the event had been initiated by the authorities of Belarus and had not been completed.

5.9. Inter flight-crew coordination conversations that led to their decision to divert to Minsk Airport could not be fully confirmed since the CVR circuit breaker was not pulled after landing in Minsk. As a result, the full flight-crew conversations, prior to the period when the aircraft was on short final to Minsk Airport, were not preserved.

5.10. From the evidence provided by Belarus, no escort or intercept occurred between the MIG-29 and RYR 1TZ and no communications by the MIG-29 was recorded on the radio channels used by RYR 1TZ. According to information provided by the flight crew and cabin crew, there was no communication, interaction, visual sighting or other knowledge of military aircraft involvement with the flight.

5.11. Some of the States connected to the event have issued formal requests to other States for information and assistance in connection with criminal and other investigations into the event. Such investigations could assist in establishing any missing facts relating to the event. In this regard, States and entities that have received such formal requests should be encouraged to respond as appropriate.
Аватар користувача
katso
Airbus A340
Повідомлень: 919
З нами з: 11 листопада 2015, 13:44
Звідки: IEV
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення katso »

Оригинал отчета ИКАО - https://www.politico.eu/wp-content/uplo ... 497849.pdf
Montana
Airbus A319
Повідомлень: 168
З нами з: 09 лютого 2019, 22:19
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Montana »

:)

https://financialpost.com/pmn/business- ... -diversion

главная цитата
"I think it is fundamental to the future of air travel that we do not have a repetition of what in my mind was the first case since the Chicago Convention 1945 of a state sponsored act of international piracy," Group Chief Executive Michael O’Leary told an investor call.
Inguri

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Inguri »

katso писав: 26 січня 2022, 13:22 Оригинал отчета ИКАО - https://www.politico.eu/wp-content/uplo ... 497849.pdf
а є десь "ітогі подвєдьом"(с)?
Аватар користувача
Sentry
модератор
Повідомлень: 10223
З нами з: 12 грудня 2011, 12:10
Звідки: KBP, MEL
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення Sentry »

Inguri писав: 31 січня 2022, 18:25 а є десь "ітогі подвєдьом"(с)?
Раздел 5, страницы 41-43. Один в один то, что я цитировал выше.
Аватар користувача
guest
Airbus A319
Повідомлень: 166
З нами з: 18 серпня 2012, 22:01
Звідки: ODS
Контактна інформація:

Re: Воздушное пиратство в Беларуси - рейс Ryanair

Повідомлення guest »

Жалко парня...
"Обращение Романа Протасевича к Ryanair и ICAO"
Відповісти

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 19 гостей