Всяке різне

обсуждение аэропортов, общие вопросы. Вопросы по отдельным аэропортам обсуждаются в ветке соответствующего аэропорта
Аватара пользователя
Labiann
A380
Сообщения: 2785
Зарегистрирован: 19 ноя 2012, 06:49
Благодарил (а): 1 раз
Поблагодарили: 269 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Labiann » 25 июн 2019, 18:41

mischko писал(а):
25 июн 2019, 15:59
Bombardier - як виробник пасажирських літаків - всьо!

Продали весь проект CRJ японцям з Mitsubishi.
вроде как производитель он и остаётся, а все остальное японцам...
Ostap
Airbus A330
Сообщения: 619
Зарегистрирован: 10 июл 2017, 18:37
Откуда: LCJ
Благодарил (а): 147 раз
Поблагодарили: 177 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Ostap » 25 июн 2019, 20:15

mischko писал(а):
25 июн 2019, 15:59
Bombardier - як виробник пасажирських літаків - всьо!

Продали весь проект CRJ японцям з Mitsubishi.
Не зовсім всьо. Вони далі щось там будуть робити дрібне типу бізнес-авіції. Я раніше кидав лінк.
Мене зараз більше цікавить в тому контексті що зробить і як собі порадить міцубіші
Аватара пользователя
popTAB
A380
Сообщения: 6067
Зарегистрирован: 21 сен 2010, 17:21
Откуда: 49°48′45″N 23°57′22″E
Благодарил (а): 179 раз
Поблагодарили: 531 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение popTAB » 26 июн 2019, 15:50

Ось нарешті МастерКард вродив реліз

https://newsroom.mastercard.com/eu/uk/n ... -and-lviv/


Київ, 25 червня, 2019 р. — Для держателів карток Mastercard від українських банків діє низка ексклюзивних переваг у подорожах, перелік яких постійно розширюється. Наразі одними з найпопулярніших сервісів Mastercard для українських туристів є доступ до бізнес-залів в аеропортах «Бориспіль» та «Київ» (Жуляни) та швидке проходження паспортного контролю й авіаційної безпеки Fast Line. Нові travel-сервіси Mastercard вже діють у новому терміналі F аеропорту «Бориспіль», відсьогодні запрацюють в аеропорту «Львів», а з липня – в аеропорті «Харків». А саме:

25 червня Mastercard відкриває доступ до двох бізнес-залів – в зоні міжнародних і внутрішніх вильотів в аеропорту «Львів» ім. Данила Галицького. Дата відкриття обрана недаремно: цей сервіс найближчим часом стане у нагоді гостям фестивалю Leopolis Jazz Fest, партнером якого вже сьомий рік поспіль є Mastercard.
В аеропорту «Бориспіль» з червня у новому терміналі F запрацювали такі сервіси від Mastercard: доступ до бізнес-зали у зоні міжнародних вильотів, Fast Line на виліт і приліт, стійка прискореної реєстрації та здачі багажу.

З 1 липня держателі карток Mastercard отримають доступ до бізнес-зали в зоні міжнародних вильотів в аеропорту «Харків».
«Mastercard уже не перший рік створює для своїх користувачів ексклюзивні можливості, які допомагають отримати максимум комфорту та переваг до, під час і після подорожей. Наші travel-переваги вже стали по-справжньому легендарними на ринку: на сьогодні бізнес-залами та сервісами від Mastercard в аеропортах «Бориспіль» і «Київ» щомісяця користуються понад 20 000 пасажирів. І сьогодні ми запускаємо нові travel–привілеї для держателів наших карток. Впевнена, нові аеропортові сервіси у Києві, Львові та Харкові допоможуть нашим користувачам отримати ще більше комфорту і приємних вражень у подорожах», — зазначила Наталія Кузьмич, директор з розвитку продуктів та платформ лояльності Mastercard в Україні.

Для доступу до послуг необхідно здійснити за останні 30+5 днів до подорожі (не враховуються останні 5 днів, а також вихідні перед вильотом) транзакції на суму від 3000 гривень. Із 8 серпня 2019 року доступ до сервісів в аеропортах буде здійснюватися за наявності транзакцій на суму від 6000 грн за той самий період. Вимоги дійсні для держателів карток World Elite Mastercard®, World Black Edition Mastercard® або Platinum Mastercard®. Для держателів карток Corporate Mastercard® жодних умов про суму розрахунків немає.

Щоб скористатися travel-сервісами у аеропорту необхідно:

Показати працівнику аеропорту картку (фізичну або з цифрового гаманця) та посадковий талон;
Піднести картку до POS-терміналу аеропортового сервісу (бізнес-зала/Fast Line);
Ввести PIN-код на екрані;
Підтвердити використання послуги.
Також серед переваг для подорожей від Mastercard — можливість завчасного планування поїздок з Mastercard Concierge, доступ до понад 1000 лаунж-зон з Lounge Key для комфортного очікування на літак, спеціальні пропозиції від партнерів. Користувачі можуть дізнатися про доступні пропозиції по картці на сайті чи у відділенні свого банку.
Аватара пользователя
Sentry
A380
Сообщения: 5242
Зарегистрирован: 12 дек 2011, 12:10
Благодарил (а): 601 раз
Поблагодарили: 676 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Sentry » 26 июн 2019, 18:37

Они бы это все на основном сайте опубликовали. Сейчас эту информацию только через менеджера в банке получить можно. А найти этот пресс релиз без подсказок задача не из простых )
Аватара пользователя
popTAB
A380
Сообщения: 6067
Зарегистрирован: 21 сен 2010, 17:21
Откуда: 49°48′45″N 23°57′22″E
Благодарил (а): 179 раз
Поблагодарили: 531 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение popTAB » 26 июн 2019, 19:18

І бот їх в ФБ про Львів нічого не знає
Shark21
Airbus A319
Сообщения: 251
Зарегистрирован: 24 июл 2017, 14:43
Благодарил (а): 102 раза
Поблагодарили: 104 раза
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Shark21 » 26 июн 2019, 19:45

Вот так это звучит в письме от Привата.

"С 1 июля 2019 года мы расширяем список сервисов, доступных по Вашей карте Mastercard Platinum.
Вам будут доступны НОВЫЕ услуги:
Fast Line при вылете из терминала F аэропорта Борисполь
Бизнес-зал в зоне международных рейсов в терминале F аэропорта Борисполь
Fast Line при вылете из аэропорта Киев (Жуляны) - начало июля

Условие бесплатного доступа к аэропорт-сервисам:
До 8 августа 2019 года – наличие трат по карте в торговых точках и/или Интернете на общую сумму от 3 000 грн за 30+5 банковских дней до вылета.
С 8 августа 2019 года сумма оборота для доступа к сервисам увеличивается до 6 000 грн.
Активно используйте карту для расчетов, чтобы с августа беспрепятственно пользоваться всеми сервисами!"
Inguri
A380
Сообщения: 1702
Зарегистрирован: 16 авг 2012, 22:10
Благодарил (а): 297 раз
Поблагодарили: 305 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Inguri » 26 июн 2019, 20:26

Аватара пользователя
mischko
A380
Сообщения: 6305
Зарегистрирован: 15 ноя 2013, 14:12
Откуда: AMS
Благодарил (а): 686 раз
Поблагодарили: 1721 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение mischko » 28 июн 2019, 16:25

Новини з Канади 🇨🇦:

Йде укрупнення ринку шляхом поглинання конкурентів і створення СП:

Air Canada поглинає Air Transat, а гамерликанська Delta створює СП з WestJet (🇨🇦 канадські бюрократи вже дали свій дозвіл, а от 🇺🇸 гамерликанські ще ні)
Аватара пользователя
popTAB
A380
Сообщения: 6067
Зарегистрирован: 21 сен 2010, 17:21
Откуда: 49°48′45″N 23°57′22″E
Благодарил (а): 179 раз
Поблагодарили: 531 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение popTAB » 29 июн 2019, 08:28

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -engineers

Boeing's 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers

It remains the mystery at the heart of Boeing Co.’s 737 Max crisis: how a company renowned for meticulous design made seemingly basic software mistakes leading to a pair of deadly crashes. Longtime Boeing engineers say the effort was complicated by a push to outsource work to lower-paid contractors.

The Max software -- plagued by issues that could keep the planes grounded months longer after U.S. regulators this week revealed a new flaw -- was developed at a time Boeing was laying off experienced engineers and pressing suppliers to cut costs.

Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

Related: Pilots Flagged Software Problems on Boeing Jets Besides Max

In offices across from Seattle’s Boeing Field, recent college graduates employed by the Indian software developer HCL Technologies Ltd. occupied several rows of desks, said Mark Rabin, a former Boeing software engineer who worked in a flight-test group that supported the Max.

The coders from HCL were typically designing to specifications set by Boeing. Still, “it was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code,” Rabin said. Frequently, he recalled, “it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly.”

Boeing’s cultivation of Indian companies appeared to pay other dividends. In recent years, it has won several orders for Indian military and commercial aircraft, such as a $22 billion one in January 2017 to supply SpiceJet Ltd. That order included 100 737-Max 8 jets and represented Boeing’s largest order ever from an Indian airline, a coup in a country dominated by Airbus.

Based on resumes posted on social media, HCL engineers helped develop and test the Max’s flight-display software, while employees from another Indian company, Cyient Ltd., handled software for flight-test equipment.

Costly Delay
In one post, an HCL employee summarized his duties with a reference to the now-infamous model, which started flight tests in January 2016: “Provided quick workaround to resolve production issue which resulted in not delaying flight test of 737-Max (delay in each flight test will cost very big amount for Boeing).”

Boeing said the company did not rely on engineers from HCL and Cyient for the Maneuvering Characteristics Augmentation System, which has been linked to the Lion Air crash last October and the Ethiopian Airlines disaster in March. The Chicago-based planemaker also said it didn’t rely on either firm for another software issue disclosed after the crashes: a cockpit warning light that wasn’t working for most buyers.

“Boeing has many decades of experience working with supplier/partners around the world,” a company spokesman said. “Our primary focus is on always ensuring that our products and services are safe, of the highest quality and comply with all applicable regulations.”

In a statement, HCL said it “has a strong and long-standing business relationship with The Boeing Company, and we take pride in the work we do for all our customers. However, HCL does not comment on specific work we do for our customers. HCL is not associated with any ongoing issues with 737 Max.”

Recent simulator tests by the Federal Aviation Administration suggest the software issues on Boeing’s best-selling model run deeper. The company’s shares fell this week after the regulator found a further problem with a computer chip that experienced a lag in emergency response when it was overwhelmed with data.

Engineers who worked on the Max, which Boeing began developing eight years ago to match a rival Airbus SE plane, have complained of pressure from managers to limit changes that might introduce extra time or cost.

“Boeing was doing all kinds of things, everything you can imagine, to reduce cost, including moving work from Puget Sound, because we’d become very expensive here,” said Rick Ludtke, a former Boeing flight controls engineer laid off in 2017. “All that’s very understandable if you think of it from a business perspective. Slowly over time it appears that’s eroded the ability for Puget Sound designers to design.”

Rabin, the former software engineer, recalled one manager saying at an all-hands meeting that Boeing didn’t need senior engineers because its products were mature. “I was shocked that in a room full of a couple hundred mostly senior engineers we were being told that we weren’t needed,” said Rabin, who was laid off in 2015.


Boeing 737 Max Timeline
Boeing could take three more months to fix the latest software glitch on the 737 Max, its best-selling model.

(Source: TicToc)
The typical jetliner has millions of parts -- and millions of lines of code -- and Boeing has long turned over large portions of the work to suppliers who follow its detailed design blueprints.

Starting with the 787 Dreamliner, launched in 2004, it sought to increase profits by instead providing high-level specifications and then asking suppliers to design more parts themselves. The thinking was “they’re the experts, you see, and they will take care of all of this stuff for us,” said Frank McCormick, a former Boeing flight-controls software engineer who later worked as a consultant to regulators and manufacturers. “This was just nonsense.”

Sales are another reason to send the work overseas. In exchange for an $11 billion order in 2005 from Air India, Boeing promised to invest $1.7 billion in Indian companies. That was a boon for HCL and other software developers from India, such as Cyient, whose engineers were widely used in computer-services industries but not yet prominent in aerospace.

Rockwell Collins, which makes cockpit electronics, had been among the first aerospace companies to source significant work in India in 2000, when HCL began testing software there for the Cedar Rapids, Iowa-based company. By 2010, HCL employed more than 400 people at design, development and verification centers for Rockwell Collins in Chennai and Bangalore.

That same year, Boeing opened what it called a “center of excellence” with HCL in Chennai, saying the companies would partner “to create software critical for flight test.” In 2011, Boeing named Cyient, then known as Infotech, to a list of its “suppliers of the year” for design, stress analysis and software engineering on the 787 and the 747-8 at another center in Hyderabad.

The Boeing rival also relies in part on offshore engineers. In addition to supporting sales, the planemakers say global design teams add efficiency as they work around the clock. But outsourcing has long been a sore point for some Boeing engineers, who, in addition to fearing job losses say it has led to communications issues and mistakes.

Moscow Mistakes
Boeing has also expanded a design center in Moscow. At a meeting with a chief 787 engineer in 2008, one staffer complained about sending drawings back to a team in Russia 18 times before they understood that the smoke detectors needed to be connected to the electrical system, said Cynthia Cole, a former Boeing engineer who headed the engineers’ union from 2006 to 2010.

“Engineering started becoming a commodity,” said Vance Hilderman, who co-founded a company called TekSci that supplied aerospace contract engineers and began losing work to overseas competitors in the early 2000s.

U.S.-based avionics companies in particular moved aggressively, shifting more than 30% of their software engineering offshore versus 10% for European-based firms in recent years, said Hilderman, an avionics safety consultant with three decades of experience whose recent clients include most of the major Boeing suppliers.

With a strong dollar, a big part of the attraction was price. Engineers in India made around $5 an hour; it’s now $9 or $10, compared with $35 to $40 for those in the U.S. on an H1B visa, he said. But he’d tell clients the cheaper hourly wage equated to more like $80 because of the need for supervision, and he said his firm won back some business to fix mistakes.

HCL, once known as Hindustan Computers, was founded in 1976 by billionaire Shiv Nadar and now has more than $8.6 billion in annual sales. With 18,000 employees in the U.S. and 15,000 in Europe, HCL is a global company and has deep expertise in computing, said Sukamal Banerjee, a vice president. It has won business from Boeing on that basis, not on price, he said: “We came from a strong R&D background.”

Still, for the 787, HCL gave Boeing a remarkable price – free, according to Sam Swaro, an associate vice president who pitched HCL’s services at a San Diego conference sponsored by Avionics International magazine in June. He said the company took no up-front payments on the 787 and only started collecting payments based on sales years later, an “innovative business model” he offered to extend to others in the industry.

The 787 entered service three years late and billions of dollars over budget in 2011, in part because of confusion introduced by the outsourcing strategy. Under Dennis Muilenburg, a longtime Boeing engineer who became chief executive in 2015, the company has said that it planned to bring more work back in-house for its newest planes.

Engineer Backwater
The Max became Boeing’s top seller soon after it was offered in 2011. But for ambitious engineers, it was something of a “backwater,” said Peter Lemme, who designed the 767’s automated flight controls and is now a consultant. The Max was an update of a 50-year-old design, and the changes needed to be limited enough that Boeing could produce the new planes like cookie cutters, with few changes for either the assembly line or airlines. “As an engineer that’s not the greatest job,” he said.

Rockwell Collins, now a unit of United Technologies Corp., won the Max contract for cockpit displays, and it has relied in part on HCL engineers in India, Iowa and the Seattle area. A United Technologies spokeswoman didn’t respond to a request for comment.

Contract engineers from Cyient helped test flight test equipment. Charles LoveJoy, a former flight-test instrumentation design engineer at the company, said engineers in the U.S. would review drawings done overnight in India every morning at 7:30 a.m. “We did have our challenges with the India team,” he said. “They met the requirements, per se, but you could do it better.”

Multiple investigations – including a Justice Department criminal probe – are trying to unravel how and when critical decisions were made about the Max’s software. During the crashes of Lion Air and Ethiopian Airlines planes that killed 346 people, investigators suspect, the MCAS system pushed the planes into uncontrollable dives because of bad data from a single sensor.


That design violated basic principles of redundancy for generations of Boeing engineers, and the company apparently never tested to see how the software would respond, Lemme said. “It was a stunning fail,” he said. “A lot of people should have thought of this problem – not one person – and asked about it.”

Boeing also has disclosed that it learned soon after Max deliveries began in 2017 that a warning light that might have alerted crews to the issue with the sensor wasn’t installed correctly in the flight-display software. A Boeing statement in May, explaining why the company didn’t inform regulators at the time, said engineers had determined it wasn’t a safety issue.

“Senior company leadership,” the statement added, “was not involved in the review.”
roger
Airbus A318
Сообщения: 55
Зарегистрирован: 07 дек 2017, 20:55
Откуда: Тернопіль
Благодарил (а): 17 раз
Поблагодарили: 8 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение roger » 30 июн 2019, 18:29

Запитання: у ручній поклажі можна перевозити фен?
Krakowite
Airbus A330
Сообщения: 614
Зарегистрирован: 25 окт 2011, 19:53
Откуда: KRK
Благодарил (а): 330 раз
Поблагодарили: 135 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Krakowite » 30 июн 2019, 18:46

roger писал(а):
30 июн 2019, 18:29
Запитання: у ручній поклажі можна перевозити фен?
в МАУ можна навіть паяльники перевозити в ручній поклажі, так що ви з електрофеном для волосся тим більше ОК

https://www.flyuia.com/ua/ua/informatio ... #permitted
roger
Airbus A318
Сообщения: 55
Зарегистрирован: 07 дек 2017, 20:55
Откуда: Тернопіль
Благодарил (а): 17 раз
Поблагодарили: 8 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение roger » 30 июн 2019, 18:48

Krakowite писал(а):
30 июн 2019, 18:46
roger писал(а):
30 июн 2019, 18:29
Запитання: у ручній поклажі можна перевозити фен?
в МАУ можна навіть паяльники перевозити в ручній поклажі, так що ви з електрофеном для волосся тим більше ОК

https://www.flyuia.com/ua/ua/informatio ... #permitted
У нас запитання стосується Ryanair, Easyjet, Wizzair.
Krakowite
Airbus A330
Сообщения: 614
Зарегистрирован: 25 окт 2011, 19:53
Откуда: KRK
Благодарил (а): 330 раз
Поблагодарили: 135 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Krakowite » 30 июн 2019, 18:56

roger писал(а):
30 июн 2019, 18:48
У нас запитання стосується Ryanair, Easyjet, Wizzair.
Не хвилюйтесь, в Ryanair cхожі правила стосовно заборони перевезення літаком тих чи інших предметів, везіть електрофен сміливо

https://www.ryanair.com/ua/uk/useful-in ... _696869348
Аватара пользователя
Igoresha
A380
Сообщения: 3538
Зарегистрирован: 05 фев 2013, 10:43
Благодарил (а): 126 раз
Поблагодарили: 477 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Igoresha » 01 июл 2019, 11:35

Спрашивал у девушки на стойке регистрации, можно ли перевозить устройства с батареями в багаже (зубные щётки, бритвы). Ответ был, что можно, если батареи не Li-ion
dtm
Airbus A319
Сообщения: 285
Зарегистрирован: 04 фев 2019, 17:13
Благодарил (а): 101 раз
Поблагодарили: 117 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение dtm » 01 июл 2019, 14:55

Хто користувався сервісом безкоштовного трансферу між островами від SATA Air Açores (Azores Airlines)? Хочеться втиснути більше островів в одну подорож тому цікавлять наступні моменти. Припустимо в мене є квиток з Лісабону на a1 згідно правил я можу претендувати на безкоштовний переліт на острів а2. Також в мене є переліт а3 Лісабон в тому або іншому бронюванні. Я можу також претендувати на квиток з а2 до а3 або з а4 до а3?.
Krakowite
Airbus A330
Сообщения: 614
Зарегистрирован: 25 окт 2011, 19:53
Откуда: KRK
Благодарил (а): 330 раз
Поблагодарили: 135 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение Krakowite » 01 июл 2019, 21:18



Ан-22 повертається з спекотних ОАЕ домів до Гостомеля.
AlexK
A380
Сообщения: 4255
Зарегистрирован: 04 май 2010, 00:47
Благодарил (а): 88 раз
Поблагодарили: 221 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение AlexK » 02 июл 2019, 07:47

dtm писал(а):
01 июл 2019, 14:55
Хто користувався сервісом безкоштовного трансферу між островами від SATA Air Açores (Azores Airlines)? Хочеться втиснути більше островів в одну подорож тому цікавлять наступні моменти. Припустимо в мене є квиток з Лісабону на a1 згідно правил я можу претендувати на безкоштовний переліт на острів а2. Також в мене є переліт а3 Лісабон в тому або іншому бронюванні. Я можу також претендувати на квиток з а2 до а3 або з а4 до а3?.
Уперше про таке чую. Я літав між Азорами, але абсолютно за гроші. Там щобільше перельотів купуєш, то кожен дешевше. Безкоштовно—то хіба що для місцевих мешканців островів.
AlexK
A380
Сообщения: 4255
Зарегистрирован: 04 май 2010, 00:47
Благодарил (а): 88 раз
Поблагодарили: 221 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение AlexK » 02 июл 2019, 07:48

https://meduza.io/feature/2019/07/02/ae ... -v-chehiyu
Чехи запретили Аэрофлоту и Уральским Авиалиниям полёты к себе.
dtm
Airbus A319
Сообщения: 285
Зарегистрирован: 04 фев 2019, 17:13
Благодарил (а): 101 раз
Поблагодарили: 117 раз
Контактная информация:

Re: Всяке різне

Сообщение dtm » 02 июл 2019, 08:17

AlexK писал(а):
02 июл 2019, 07:47
dtm писал(а):
01 июл 2019, 14:55
Хто користувався сервісом безкоштовного трансферу між островами від SATA Air Açores (Azores Airlines)? Хочеться втиснути більше островів в одну подорож тому цікавлять наступні моменти. Припустимо в мене є квиток з Лісабону на a1 згідно правил я можу претендувати на безкоштовний переліт на острів а2. Також в мене є переліт а3 Лісабон в тому або іншому бронюванні. Я можу також претендувати на квиток з а2 до а3 або з а4 до а3?.
Уперше про таке чую. Я літав між Азорами, але абсолютно за гроші. Там щобільше перельотів купуєш, то кожен дешевше. Безкоштовно—то хіба що для місцевих мешканців островів.

Більше тут https://encaminhamentos.sata.pt/en/Home
Зустрічав кілька блогів де цією опцією користувались туристи.
Ответить

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и 1 гость